מיתוסים ושאלות נפוצות
מיכל וימר, מפענחת ציורים וכתבי יד של ילדים,
מחברת הספר: "ציורים מדברים- כלים ושיטות להבנת ציורי ילדים" – הוצאת מנטור
1. האם ניתן בכלל לפענח שרבוט, זה נראה סתם קשקוש בלבוש?
שרבוטים הם תחילת הדרך של הציור, ודרכם מתבטאים במקרים רבים המזג המולד של הילד, כמו גם חוויות היום יום שהוא חווה בגן הילדים או מחוצה לו. דרך הציורים ניתן להבין יותר לעומק תופעות התנהגותיות שונות שמאפיינות את גיל השרבוט (גיל שנה עד שלוש). חשוב לציין, שהשוואה פשוטה בין שרבוטיהם של מספר ילדים מאותו גן ילדים, מראה כי בכל זאת קיימים הבדלים ביניהם: יש המעדיפים לצייר בצבעים מסוימים, ומסרבים להשתמש בכל החפיסה. יש ילדים בגן המציירים בלחץ חזק, לעומת כאלה המציירים ברפרוף חלש. חלק מהשרבוטים, מורכבים ברובם מתנועות ספיראליות ועגולות המתפרשות על כל שטח הדף, בזמן שבאחרים שולטים קווים זוויתיים המתמקדים באזור אחד – כל אלו הם סימנים המעידים על האופי השונה של הילדים.
2. כשילד מצייר בצבע שחור הדבר מעיד על טראומה או דיכאון חמור?
ציורי ילדים וצבעים בתוכם אינם תלויי תרבות. כשילד מצייר רק בשחור אין הדבר אומר, שהוא נמצא בדיכאון או בעיצומו של אבל ונוכל למצוא ציורים שחורים גם במדינות בהן האבל מיוצג באמצעות צבעים אחרים, למשל: דגלים לבנים שהונפו ברחובות קולמבו, שבסרי לנקה לאחר אסון הצונאמי. במחקר שנערך בשנות ה- 90 השוו בין ציורי ילדים שסבלו מדיכאון לבין ילדים שאינם סובלים מכך, ונמצא שדווקא הקבוצה הראשונה ציירה ציורים צבעוניים במיוחד. מדוע אם כן, מציירים בשחור? ילדים רבים עושים זאת משום האפקט החזק והדרמטי שמתקבל "שחור על גבי לבן".
3. הילדה שלי התחילה לצייר דמויות ללא ידיים, שמעתי פעם שזה עלול להעיד על התעללות כלשהי שהיא חוותה, ומאוד נבהלתי, האם זה נכון?
בגיל 5, 6 נמצא במחקרים שדמויות ללא ידיים, נחשבות לתופעה אופיינית לגיל!
ילדים רבים מציירים אמנם דמויות בעלות ידיים ואף משקיעים זמן רב בציור האצבעות, ובכל זאת יש ילדים שמתעלמים מאיבר זה לחלוטין. זוהי תופעה אופיינית ונורמטיבית לגיל זה, ואין צורך לשכנע את הילדה לצייר אחרת. רק לאחר גילאים אלו, נמצאו ציורים של ילדים שסבלו מהתעללות כאשר הם עושים הבחנה בין הדמויות השונות, ואת עצמם מציירים ללא ידיים בעוד שאת שאר הדמויות מציירים באופן מלא. לשם איתור מצוקות חמורות והתעללויות שונות, אין להסתמך על ממצא אחד שמופיע בציורים אלא על הצלבות והשוואות רבות ומגוונות.
4. הבן שלי לא אוהב לצייר, האם קיימת בהכרח בעיה מוטורית?
קושי מוטורי הוא אחד הגורמים לסירוב לצייר, אך אינו היחידי. במידה והילד אוהב פעילויות המערבות מוטוריקה עדינה, ואינו מגלה סלידה מעבודה בחומרים מלכלכים שונים (כולל חול בחצר)בגן הילדים או בחצר, אין הדבר מעיד בהכרח על קושי מוטורי. יתכן ונערכה התערבות לא נכונה בתהליך הציור, או קיימת סיבה אחרת שקשורה לזמן ולמקום הציור למשל באחד מגני הילדים בהם ביקרתי מקובל לצייר לפני זמן היציאה לחצר. כך שכל ילד, המסיים את מלאכתו יכול לקום ולצאת לשחק. אותו הילד, שהצטיין בפעילות גופנית ישב חסר שקט על כיסאו וחיפש ללא הרף, דרכים לסיים את היצירה במהירות האפשרית, או שסירב לצייר מלכתחילה כי ידע שזה עלול לעכבו בהמשך...
5. האם ציור בפרופיל מעיד על הסתרה?
מניסיוני מצאתי, שילדים ובני נוער רבים מתייחסים לתנוחה זו כאל אתגר גרפי. בנוסף לכך, חלק משיעורי הציור בביה"ס, עוסקים בלימוד טכניקות לציור דמות בפרופיל, וכך במהלך תקופה זו ניתן לראות עלייה בשיעור ציורי דמויות כאלה. גם בנושא זה, יש צורך לשלב בדיקה של איכות הקו, בטרם בוחנים את האפשרות של פחד חברתי והתחמקות...
6. בתי עומדת לפני עלייה לכיתה א', וציוריה יפים ומדויקים. האם זה מעיד על בשלות?
כמובן שיש לראות את הציורים של בתך כדי להשיב על כך באופן מדויק יותר אך אמירה זו היא הבסיס לאחד המיתוסים המרכזיים בציורי ילדים לפיו, ציורים יפים ומדויקים מעידים בהכרח על רמה קוגניטיבית גבוהה. חשוב כמובן, לבדוק את הציור עצמו ולראות עד כמה הדיוק שולט בו. ילדים שמדייקים בציוריהם, באופן כזה שמתקבל בסופו של דבר ציור נוקשה וסכמתי עלולים דווקא להתקשות בכיתה א מבחינה רגשית למשל בהקשרים של התמודדות עם כישלונות. ובכל זאת, אחד הדברים שיש לבדוק לקראת כיתה א' הוא היכולת להתייחס לפרטים קטנים בתוך מכלול, ולהשתמש בסימנים גראפיים מופשטים ליצירת צורה בעלת משמעות חדשה. למשל ציור דשא באופן סימבולי ובקו אחד ולאו דווקא גבעול אחר גבעול. היכולת הזו, מקרבת את הילד לקראת לימוד קריאה וכתיבה. שם, יצטרך ללמוד כיצד לשלב בין סימנים מופשטים (אותיות) המורכבים מקווים וצורות גיאומטריות מוכרות, כך שיקבלו משמעות סימבולית חדשה (מילה)...
7. הבן שלי מצייר דמויות עם שיניים , האם זה מעיד על תוקפנות?
מקובל להתייחס לציור שיניים כאל ביטוי לתוקפנות, אך לא בכל המקרים זה המצב. נתקלתי לא אחת, בציורי שיניים אצל ילדים שפיתחו מודעות לעניין בעקבות טיפולי שיניים, עקירות וכדומה...
8. ציור של מראות זוועה מעיד על טראומה ופחדים?
ילדים רבים מתעסקים בנושאים אלו משום שהם עומדים על סדר היום, ולאו דווקא משום שהם משקפים חרדות ופחדים פנימיים שהם חווים. גם כאן, יש לייחס חשיבות רבה לאיכות הקו והלחץ כמו גם לסימנים גראפיים אחרים ולשילובי הצבעים המתקיימים בציור, בנוסף לבדיקה רחבה ומקיפה של ציורים רבים ומתקופות שונות.
9. הבן שלי כבר ילד בן 4 ועדיין משרבט, האם זו בעיה?!
עליי לסייג את הגדרות הגילאים המופיעות בהקשר לציורים בסמוך לשלב ההתפתחותי (גיל שנה וחצי שרבוט, גיל 3 יצירת דמויות ראשן וכו') . ההשוואה הזו חשובה, אך יתכן, וילדכם בן ה – 4 עדיין נוהג לשרבט בשונה מחבריו, בגן הילדים שהחלו לצייר דמויות אנושיות ועם זאת, אין הדבר מעיד בהכרח על עיכוב התפתחותי. בראש ובראשונה, חשוב להשוות את הילד לגרף ההתפתחותי שלו, במידה וקיימת התקדמות בהשוואה לעצמו יש לערוך אותה ורק אח"כ לבדוק כיצד הוא בהתאם לשאר הילדים בגן . מאחר שהציורים הם שפה, יש בהם לפעמים קודים אישיים וקצב התקדמות שונה מילד לילד.
10. מדוע כשמקצים לילד אזור מיוחד על הקיר, הוא ממשיך לצייר על קירות אחרים?
הסיבה לכך, היא שבגילאים הללו הילד עדיין לא מפנים לחלוטין את מושג הגבולות. מאחר והחוויה החושית שהילד סופג מציור על קיר זהה לחלוטין לחוויה, שניתן להפיק מציור על נייר או קרטון, גם תופעת הציור על הקירות נפסקת מאליה, כאשר הילד מפנים את גבולות המרחב וחוקי הסביבה.
11. מה זה האותיות האלה שהיא כותבת? היא רק בת 2.5...
גם כתיבה זו, מעידה על התפתחות של יכולות מוטוריקה עדינה, כמו גם על שיפור הקואורדינציה בין מוח- עין- יד והתפקוד במרחב. אין הדבר מעיד על בשלותו של הילד ללימוד קריאה וכתיבה, ומדובר בשלב שחולף מאליו ויחזור אצל חלק מהילדים לקראת גיל 4.
12. למה הבן שלי מעדיף לצייר בשכיבה?
אצל חלק מהילדים, זהו ביטוי לחגורת כתפיים חלשה (המקשה עליהם את הציור בישיבה) או קושי במיקוד ראייה, שבעטיו הילד מעדיף לצייר קרוב ככל האפשר לדף עצמו...
13. אם אמרתי לילדה ש"זה הציור הכי יפה בעולם?", זה בסדר?
כאשר רוצים להחמיא לילד ולהגיד מילה טובה על הציור, כדאי להשתמש באמירות שניתן לעמוד מאחוריהן. האמירה: "זה הציור הכי יפה בעולם..." היא אמירה בעייתית מיסודה, מה גם שהיא מלחיצה ומחייבת למדי. עדיף לומר: "זו מתנה נהדרת... זה הכי יפה בשבילי", או להוסיף מחמאות שקשורות לרגשות סביב התהליך עצמו...
14. אם אני לא אתקן אותו, איך יידע כיצד נכון לצייר...
באמנות אין נכון ולא נכון. מטרת הציור היא לשקף את עולמו הפנימי של הילד, וככזו אינה רצופה תשובות נכונות או שגויות. יותר מזה, ילד המצייר שמיים אדומים מודע בדרך כלל, לצבעם התכול שבמציאות, אך בוחר לצייר כך בגלל סיבות אחרות...
15. הבת שלי מציירת רק לבבות, למה?
למרות שבמציאות יש בנות שאוהבות לשחק במשחקי בנים ולהיפך, קיימת על פי רוב מגמה בציורים לפיה הבנים מעדיפים לצייר דמויות גיבורי על בשילוב עם צורות זוויתיות שונות, ובנות מעדיפות לצייר נסיכות בשילוב לבבות, השקעה בפרטים ובתכשיטים, מדובר בתופעה שמאפיינת את גיל 5-7 וחולפת על פי רוב מאליה.
16. הבת שלי אוהבת רק צבע אדום, מה זה מביע?
ילדים המשתמשים בו באופן עקבי, הם בדרך כלל ילדים בעלי אופי דומיננטי ומוחצן, שאוהבים להיות במרכז תשומת הלב. הם אוהבים אתגרים ותחרויות ומעדיפים כמובן, את עמדת המנצח – שעבורה הם מוכנים להשקיע זמן ואנרגיה רבה. בהתנהלותם החברתית הם ישירים ובעלי כוח רצון.
17. הבן שלי מוסיף לציורי הדמויות שלו איברי מין, מה זה אומר?
באופן כללי, ציור איברי מין אופייני לגילאי 3-5 כחלק מהמודעות שהילד מפתח לגופו, מעבר לגיל זה, כאשר הילד מצייר דמויות לבושות ולאחת מוציא את איברי המין מחוץ לבגדים, יש להתייחס לכך באופן שונה, כמובן, שלשם איתור מצוקות חמורות והתעללויות שונות, אין להסתמך על ממצא אחד שמופיע בציורים אלא על הצלבות והשוואות רבות ומגוונות.
18. למה הילד שלי כועס על הציור וקורע אותו?
כשילדים ש"כועסים" על הציור: הם ניגשים למשימה בחוסר סבלנות, חורקים שיניים, מנדנדים רגל בעצבנות, וכשיסיימו לצייר יקרעו את הדף, יקמטו ואף ישליכו אותו לפח. במקרים הללו, אין ספק כי משימת הציור מפגישה את הילד עם תחושות ורגשות שקשה לו לבטא באופן ישיר, ולכן הוא מעדיף לבטאן בדרכים עקיפות. ילדים רבים שרואים שהתוצאה המוגמרת אינה תואמת את התכנון המקורי, קורעים את הדף ומסרבים לראות בו כשלהם. במקרים האלה, חשוב להראות לילד שגם לכישלונות יש מקום, ואין זה סוף העולם.
19. בעלי ואני נפרדנו לאחרונה,, האם ניתן לראות בציורים איך הילד מקבל את העובדה שהתגרשנו?
בהחלט. כמובן, שכל מקרה לגופו אוכל לציין באופן כללי שבמחקרים נמצא שילדים להורים גרושים נוטים להתלבט במהלך הציור, לגבי הדמויות שיציירו שמא האם תיעלב במידה ויצרפו גם את האב לתמונה, כמו כן יש ילדים שמציירים שוב ושוב את משפחתם ומתקשים להיות שבעי רצון מהתוצאה, וילדים שמקפידים על ארגון יתר בציור מתוך רצון לשלוט באי הסדר שנוצר במציאות.
20. האם הציורים יכולים לסייע בשאלת ההרשמה של תאומים לגנים נפרדים?
כן, ההפרדה לגנים או לכיתות שונות, מחייבת את הילד לבנייה פנימית של זהות נפרדת, כך שזו תגבה את הנפרדות הפיסית . בציורים הילד משקף את עולמו הפנימי הרגשי , וכך ניתן גם לבדוק מהם הכלים היעילים ביותר שהוא זקוק להם לשם התמודדות עם המעבר הצפוי.
21. האם לצייר במחשב, זה גם נחשב?
המחשב לא יוכל להחליף את חווית היצירה שהילד מרגיש דרך הציור. בשלב הזה הילד חווה את העולם דרך חושי ראייה, שמיעה, ריח, טעם ומישוש (השלב הסנסורי מוטורי). הוא נע במרחב, ולומד להכיר את גבולות הגוף והיכולות הפיזיות שלו. הציור במחשב חשוב לשם התמודדות עם המדיום הזה שתופס חלק נכבד בחיינו, אך אינו ניתן לפענוח של ממש.
22. סורגים בחלונות הבית, מסמלים בעיה?
סורגים יעידו בחלק מהמקרים, על גישה מסויגת ומאופקת של הילד , תוך נטייה למופנמות והתרחקות. מצד שני, לאיכות הקו, לכמות הסורגים שהילד מצייר, ולבחירת הצבעים יש כאן תפקיד משמעותי במיוחד, משום שקיימים מקרים בהם הסורג והבריח יעידו דווקא על יכולת הבחנה איכותית של הילד במאפייני סביבתו...
23. למה הם מציירים המון נקודות, והורסים את הטושים?
בין הגילאים שנה לשנתיים וחצי מתחילה תופעת נעיצת כלי הציור בדף – במנח אנכי או אלכסוני - ויצירת מפת נקודות. תופעה ממנה הילדים מפיקים הנאה רבה, ונוטים לחקות אחד את חברו סביב שולחן הציור של הגן, הפעולה הזו מצטרפת לעוד מגוון פעולות חושיות שבאמצעותן הילד חווה את העולם שסביבו.
24. מה עושים כשהילד מצייר שמיים ירוקים?
כשהילד בוחר לצייר שמיים ירוקים או אדומים, אין צורך להעמיד אותו על טעותו מחשש שהדבר מעיד על תפיסת עולם בעייתית... הציור הוא אשנב לעולמו, וברוב המקרים הילד מצייר כך תוך הוא מודע לחלוטין לצבעם התכול של השמיים...
25. הילד שלי ביקש שאצייר עבורו, ועשיתי זאת. זה בסדר?
עדיף להשתמש ביד הנגדית (יד שמאל לימניים, ויד ימין לשמאליים) ולצייר בכוונה באופן בלתי מיומן. אפשרות נוספת, היא לצייר בעיניים עצומות ולבקש מהילד שינחה את ידו של המבוגר .